Google ändrar på titlar i SERPen

En snackis i SEO-världen under sensommaren har varit att Google börjat ändra på titlarna som visas i SERPen. Google har i och för sig gjort detta i mindre skala i flera år. Men i slutet av sommaren ändrades detta så att väldigt många titlar ändrades ganska radikalt.

För dig som lagt mycket tid på dina titlar kan detta så klart vara frustrerande. Inte minst om du lagt ner tid och tanke för hitta titlar för att maximera CTR. Så vilka titlar är det Google ändrar och kan man göra något åt det?

What are you waiting for?
Google titlar i SERPen 2022

Vilka titlar väljer Google att ändra?

Jag har sett flertalet exempel på sajter som under de senare månaderna fått ändrade titlar i sökresultaten. Ett exempel är sajten Bästaitest.se där i princip alla titlar ändrades i augusti. Jag blev ombedd att kika på vad detta kunde bero på och om det gick att åtgärda.

För just denna sajt blev det tydligt för mig att Google ansåg att titlarna var “svaga” och det var anledningen till att de hade ändrats.

Exempel:

Sidan för ett test av massagepistoler hade tidigare följande titel:

Google ändrar på titlar i SERPen

I augusti ändrade dock Google så att följande visade i sökresultatet.

Vilka titlar väljer Google att ändra?

Min spontana reaktion var att Google ansåg att den angivna titel var “svag” då den egentligen repeterade samma söktermer i olika former. Mitt råd var därför att ändra den senare delen av titeln så att den kompletta blev “Massagepistol – Bäst i test 2021 | Både billiga och premiumalternativ”. För just denna sida visas nu den angivna titeln och i detta fall var det ganska tydligt för mig varför Google valt att ändra. 

Det finns dock andra exempel som inte är lika tydliga och Google har också fått en hel del kritik på sättet de “rullat ut” dessa förändringar. Det finns flera exempel där Google valt att visa innehåll från H1:or och H2:or i sökresultaten. I vissa fall har detta lett till både märkliga och sämre titlar för många sajtägare.

Mitt råd

Google har varit tydliga med att om de ändrar på din titel så kommer det inte påverka sökresultatet. Så jag skulle rekommendera att “sitta lugnt i båten” en stund till. Med tanke på den kritik Google fått för denna uppdatering är det nog inte orimligt att det kommer göra en ny uppdatering inom kort som helt eller delvis “rullar tillbaka” denna förändring. Ser du dock en stor förändring i CTR på viktiga sidor kan det finnas anledning att överväga förändringar. Som alltid när du gör förändringar på titlar rekommenderar jag att du noga dokumenterar och följer upp.

Lycka till!

PS. dela gärna om du tyckte att detta inlägg var bra

iCyber AB Max Lilliehöök

Om mig

Max Lilliehöök - Med ett brinnande intresse för sökmotoroptimering!

2 svar på ”Google ändrar på titlar i SERPen”

Lämna ett svar till Lars Avbryt svar

Hur bra har din upplevelse varit?
0 / 5 4.67